mata

December 07, 2016

Mata

 

comeinya mata baby ne

 

 Mata adalah Pancaindera yang dianugerahkan kepada kita. Namun bukan semua orang boleh melihat dengan mata yang diberi.

Bersyukurlah kita dengan mata yang dimiliki 

Cik mijah nak share beberapa cara yang boleh diamalkan untuk mengurangkan mata letih

 1. Sekiranya anda bekerja atau belajar yang seharian berusan dengan komputer, rehat pada setiap 10 minit dan lihat ke arah objek yang jaraknya 3 meter lebih kurang. 
Lihatlah apa saja yang jaraknya 3 meter, lebih baik tengok alam semulajadi macam pokok hijau. Pandang dalam 3 minit sebelum mata kembali tengok skrin komputer. Jika baca buku pun boleh ikut cara ini.

2. Cuba hanya melihat pada benda-benda fokus samada jauh mahupun dekat. Contoh jangan membaca sambil mata melilau kiri kanan. Ini akan menyebabkan mata kita cepat letih. Jangan di paksa sehingga menyebabkan mata mengalami ketegangan

3. Tampalkan setem @ apa-apa stiker pada tingkap rumah ataupun pejabat. Berdiri depan setem dengan jarak mata dengan setem hanya 30 sentimeter. Lihat setem itu sehingga fokus atau setajam yang boleh.
 Kemudian lihat benda jauh di luar tingkap dan kemudian tengok setem kembali. Ulang langkah ini sebanyak 41 kali. Apabila meras otot mata sudah mula kuat boleh ditambah bilangan. 

Anda yang selalu mengalami masalah seperti diatas boleh cuba dengan cara paling senang. Hanya telan sehari sebiji Caratomax.

No comments:

Powered by Blogger.