Hukum Qadha Puasa Ramadhan sekali Puasa 6 Syawal

Hukum Qadha Puasa Ramadhan sekali Puasa 6 Syawal

Bila sebut bab puasa 6 dan puasa ganti pasti akan ada banyak pendapat. Tapi kita sebagai orang islam kena rajin cari ilmu dari Ustad dan Ustazah. Zaman dah maju sekarang ramai para pendakwah yang buat perkongsian agama di media sosial. 

Jadi tiada masalah tak tahu nak belajar dari mana. Hati jew nak atau tak nak

Sekadar perkongsian yang miza dapat dari Page dan You tube Ustad Azhar Idrus 


  1. Afdal di buat qadar dulu baru sehingga selesai baru dibuat puasa sunat bulan Syawal.
  2. Tapi HARUS (di bolehkan) jika hendak di buat serentak qadar puasa Ramadhan dan   puasa sunat Syawal. Serta mendapat 2 pahala serentak.
  3. Jika di buat pada hari isnin @ khamis pula akan dapat pahala ke 3 SERENTAK sebab:
 
✅✅ ✅* Puasa qadar Ramadhan
    * Puasa sunat Syawal
    * Puasa sunat hari isnin dan khamis
.

 4. Pilihan di hati masing-masing.

Sebab pahala tu tak nampak lah yang buat kita nak atau tak jew buat, Cuba pahala tu seketul macam duit bederu semua kan. Termasuk lah miza duit kot hehe. Yang penting perlu hadir kuliah-kuliah atau majlis ilmu selalu. Jika tiada ilmu silap-silap ibadah kita tidak diterima Allah. Atau buat ibadah tapi tidak mendapat pahala yang maksimun macam diatas buat 1 dapat 3 pahala. Sebab itulah pentingnya ilmu



Hukum Qadha Puasa Ramadhan sekali Puasa 6 Syawal

Sumber 

Previous
Next Post »

2 comments

Click here for comments
July 7, 2017 at 1:15 PM ×

Terima kasih atas perkongsian ni miza..
LeYa pun ada juga tertanya ttg hal ni..
Sekarang dah tahu

Reply
avatar
Kak Sue
admin
July 8, 2017 at 12:21 AM ×

Good sharing Miza.. Kak Sue pun kadang tertanya-tanya juga boleh ke buat puasa serentak macam nie..

Reply
avatar