Hati-hati bila anak tak nak ke sekolah

August 08, 2017
Hati-hati bila anak tak nak ke sekolah | amboi si miza ne tajuk bukan main lagi marah orang yang ada anak-anak yang sekolah tu. Mentang-mentang anak hang kecik lagi. Jangan salah anggap pulak sebab anak miza kecik lagi lah miza nak share dengan pembaca blog miza ne. 

ada member share dalam group whatApp. Astaga terkejut miza baca budak-budak sekarang ne daring betul. siap hantar surat cinta kat cikgu. Pape pun anak kita kita kena pantau apa yang dorang buat, dengan siapa dorang berkawan semua-semua lah

Hati-hati bila anak tak nak ke sekolah

Baca Juga : Makanan Roh
Hati-hati bila anak tak nak ke sekolah
Hati-hati bila anak tak nak ke sekolah


Hati-hati bila anak tak nak ke sekolah
Hati-hati bila anak tak nak ke sekolah


Hati-hati bila anak tak nak ke sekolah
Hati-hati bila anak tak nak ke sekolah | ne kot cikgu hanafi tu

Di sini miza kongsikan untuk rujukan miza dan semua, Moga kita dapat mengikuti cara Rasullullah mendidik anak-anak.


4 Peringkat Umur Mendidik Anak cara Rasullullah

1- Umur anak-anak 0-6 tahun. Rasulullah s.a.w menyuruh kita untuk memanjakan, mengasihi dan menyayangi anak dengan kasih sayang yang tidak berbatas. Berikan mereka kasih sayang tanpa mengira anak sulung mahupun bongsu dan bersikap adil terhadap setiap anak-anak.


2)   Umur anak-anak 7-14 tahun.  Pada tahap ini kita mula menanamkan nilai DISIPLIN dan TANGUNGJAWAB kepada anak-anak. Menurut hadits Abu Daud, “Perintahlah anak-anak kamu supaya mendirikan shalat ketika berusia tujuh tahun dan pukullah mereka karena meninggalkan shalat ketika berumur sepuluh tahun dan asingkanlah tempat tidur di antara mereka (lelaki dan perempuan).

3)   Umur anak-anak 15- 21 tahun. Inilah fasa remaja yang penuh sikap memberontak. Pada tahap ini, ibubapa seeloknya mendekati anak-anak dengan BERKAWAN dengan mereka. Banyakkan berborak dan berbincang dan Jadilah Pendengar yang Baik dengan mereka tentang perkara yang mereka hadapi. 

4)   Umur anak 21 tahun dan ke atas. Fasa ini adalah masa ibu bapak untuk memberikan sepenuh KEPERCAYAAN kepada anak-anak dengan memberi KEBEBASAN dalam membuat keputusan mereka sendiri. Jangan lepas terus pakai konsep main layang-layang ;)

Sumber : Page Viral D Viral

8 comments:

  1. Nasihat yg baik ni..jdkan pedoman😁 smoga kita sma2 dpt mndidik ank dgn sempurna

    ReplyDelete
  2. Advanced betol budak skrg. Kita dulu seram tengok cikgu. Huhuu.

    ReplyDelete
  3. Akak pun dapat tadi..aduhaiiii....sabo jer la...

    ReplyDelete
  4. terima kasih sahabat atas perkongsian yg baik nii...sgt memberi manfaat

    ReplyDelete
  5. Saya suka sgt dengan 4 tahap mendidik anak tu.agaknya itulah konsep yg digunapakai parents saya. masa kecik2 dulu mmg strict habis, skrg dah jadi kawan baik, hehe.

    ReplyDelete

Powered by Blogger.