7 Tips untuk mula bisnes

October 01, 2017

7 Tips untuk mula bisnes

1. Guna apa yang ada di tangan , sebagai contoh ambil upah cuci baju, jual gula-gula dalam plastik.  Tak perlu nak buat loan dan meminjam untuk buka bisnes besar.  Mula kan kecil-kecilan dulu,

2. Bermula dengan mindset yang betul iaitu yakin boleh berjaya.  Sebab utama gagal dalam bisnes ialah kita sendiri tak percaya dengan diri sendiri, kita mudah putus asa, tak kuat nak hadapi kecaman dan cabaran.

3. Ambil pengalaman orang lain, dengan cara menjadi agent dropship atau bekerja syarikat yang memberi pengalaman dalam skill.  Ini cara paling mudah.  Belajar bisnes dengan jadi dropship.  Ianya tanpa modal dan jika anda jumpa team yang baik, mereka dapat beri banyak ilmu kepada anda.

7 Tips untuk mula bisnes, join shaklee, jana pendapatn dengan shaklee
Gambar Kreadit : nikthoha.com

4. Mulakan membaca buku inspirasi dan buku bisnes. Pendapatan kita tak akan meningkat jika kita guna cara yang sama untuk cari pendapatan.  Cari banyak ilmu bisnes supaya kita lebih tahu banyak perkara.

5. Tulis matlamat dan impian yang jelas dan apa yang boleh memberi manfaat kepada ramai orang.  Matlamat yang tak ditulis adalah tak akan jadi kenyataan, ianya ibarat angan-angan.

6. Mula rekod apa yang membawa duit masuk dan apa perbelanjaan kita lakukan tiap-tiap hari.  Masalahnya ramai orang boleh mula bisnes kecil-kecilan tapi sebab tak rekod pendapatan dan perbelanjaan mereka tak nampak hasilnya.


7. Ikat perut  sikit, jangan cepat untuk membeli perkara tidak perlu, dan tidak cepat berpuas hati dengan pencapaian sedia ada.  Sentiasa review matlamat dan cuba tinggikannya.


Bila dah baca 7 Tips untuk mula bisnes di atas ne ada rasa nak berniaga tak. Kalau berminat boleh roger miza buka untuk pegambilan bulan Oktober. Nak senang klik ne jew 017-3687028

Sumber : Dr Azizan 

7 comments:

  1. Tips yang sangat berguna untuk newbie yang baru nak berjinak-jinak dengan bisnes. Zaman sekarang, yang berkerja makan gaji pun tak lepaskan peluang untuk buat bisnes.
    Tapi jangan lupa minta kebenaran ketua jabatan dulu ��

    ReplyDelete
  2. part yang jangan beli benda takperlu tu betul. daripada beli benda takperlu baik ambik duit tu buat modal

    ReplyDelete
  3. Terima kasih atas perkongsian ini ^__^

    ReplyDelete
  4. Siapa nak mulakan bisnes .. mmeng kena baca dn hadam dulu tip2 ni.

    Blogzine Peribadi HASRULHASSAN.COM

    ReplyDelete

Powered by Blogger.