Cara Mudah Nak kira Ukuran Air

January 20, 2018

Cara Mudah Nak kira Ukuran Air untuk masak Agar-agar 

Geram jew bila tengok agar-agar atau nama lain puding yang cantik dengan pelbagai design dan perisa. Bila buat jew tak jadi terkeraslah terlembiklah sudahnya mood kelaut. 
cara kira sukatan air masak agar sukatan air untuk agar-agar tali 20g resepi guna agar-agar tali aneka resepi agar-agar resepi agar agar santan sukatan cawan cara buat agar agar sirap resepi agar-agar biasa agar agar cermin resepi agar agar bertali
Cara Mudah Nak kira Ukuran Air

Cara Mudah Nak kira Ukuran Air untuk masak agar-agar.

Kiraan asas jumlah AIR vs berat AGAR-AGAR:
  • 10gm agar-agar = 1 liter air
Jika anda guna AGAR-AGAR SERBUK:
  • 13gm serbuk agar-agar = 1.3 liter air
Andai guna AGAr-AGAR BERTALI:
  • 25gm agar-agar = 2.5 liter air
  • 30gm agar-agar = 3 liter air
dah tahu sukatan tu boleh cuba resepi agar-agar laici ne serius menjadi ikut sukatan seperti diatas.
 Resepi mudah Agar-agar laici

Mudah kan? Ha..Lepas ni kalau jumpa resipi agar-agar yang suruh main agak je jumlah airnya, petua ini boleh diguna sebagai panduan. Selamat mencuba!











Sumber : Majalah Rasa

3 comments:

  1. Wah senang nak kira ukuran air lepas nie kalau nak buat agar-agar.. tq for sharing Miza

    ReplyDelete
  2. Oh macam tu rupanya. Ok lepas ni boleh cuba. Terima kasih miza share

    ReplyDelete
  3. baru tahu sukatan air utk jenis agar2 pun ada beza hakhaks

    ReplyDelete

Powered by Blogger.