MOTIVASI DUNIA MEMAKSA BERJAYA MENGUNDANG TEKANAN JIWA.

June 29, 2021

 MOTIVASI DUNIA MEMAKSA BERJAYA MENGUNDANG TEKANAN JIWA.

Motivasi - Keinginan dan semangat yang kuat mendoronya untuk mencapai apa yang di hajati. MOTIVASI DUNIA MEMAKSA BERJAYA MENGUNDANG TEKANAN JIWA.
 
MOTIVASI DUNIA YANG MEMBERI NASIHAT SURUH TAKUT-TAKUT DENGAN KESUSAHAN DAN KEMISKINAN DUNIA MENGUNDANG TEKANAN JIWA.
MOTIVASI DUNIA YANG MEMPROMOSIKAN KESERONOKAN DAN KEENAKAN DUNIA MENGUNDANG TEKANAN JIWA.
MOTIVASI DUNIA YANG MEMPROMOSIKAN ROMANTIK BERKELUARGA ALA BARAT YANG TIDAK MENGENAL MAHA PENCIPTA MENGUNDANG TEKANAN JIWA.
MOTIVASI DUNIA YANG MEMPROMOSIKAN AMALAN AGAMA DEMI MAHU MENDAPATKAN DUNIA MENGUNDANG KEPADA TEKANAN JIWA.
MOTIVASI DUNIA YANG MENGAJAR UNTUK MENGEJAR KPI KERJA YANG TIDAK BERORENTASIKAN MAHU BERKHIDMAT SEPENUH JIWA HANYA KERANA GAJI SAHJA JELAS MENGUNDANG TEKANAN JIWA.
JELAS MOTIVASI DUNIA PUNCA KEPADA TEKANAN JIWA.HIDUP MERONTA MERANA MAHU SEMUA YANG ADA. TIDAK KIRALAH WALAU AMAL PENUH SELURUH DUNIA TETAPI MASIH BERHARAP PADA DUNIA AMALAN JADI SIA-SIA.

MOTIVASI DUNIA MEMAKSA BERJAYA MENGUNDANG TEKANAN JIWA. mentauhidkan Allah  tips hadapi tekanan cara mengatasi stress kesan stress
Motivasi 


MOTIVASI DUNIA MEMAKSA BERJAYA MENGUNDANG TEKANAN JIWA.

Agama ISLAM TIDAK PERNAH MEMAKSA ummatnya untuk SEMPURNA hidup dengan DUNIA. Malah mengajar untuk terima DUNIA seadanya (Qanaah).
Sikap dan motivasi yang MEMPROMOSIKAN KEJAYAAN DUNIA serta MEMAKSA untuk BERJAYA telah menjerat sebahagian MANUSIA sehingga wujudnya TEKANAN JIWA disaat MAHU BUAT SEMUA YANG ADA untuk mencapai MATLAMAT DUNIA yang sementara.
Tanggapan yang SALAH TERHADAP KEHIDUPAN DUNIA malah mengambil CONTOH DUNIA tanpa merujuk kepada AGAMA yang sebenarnya menjadikan PUNCA BERLAKUNYA TEKANAN JIWA.
Konsultasi2 yang menyuruh MENGADAKAN DUNIA dengan memberikan semangat kembali dengan DUNIA adalah konsultasi yang membunuh JIWA. Semangat yang sebenar adalah dibangunkan dengan KEKUATAN JIWA yang menerima akan segala ketentuan YANG MAHA ESA.
Jelas AGAMA ISLAM yang sebenarnya lebih terbuka menerima manusia serta tidak menghukum manusia dengan keadaan DUNIA yang ada.. ISLAM mengajar kita untuk hidup bersederhana dan berlapang DADA.
ISLAM mengajar untuk tidak melihat kesusahan DUNIA sebagai pengakhiran hidup manusia.
ISLAM mengajar untuk terus BERUSAHA tanpa kenal ERTI PUTUS ASA yakin akan PERTOLONGAN YANG MAHA ESA. TERUS BERHARAP AKAN RAHMATNYA tanpa meninggalkan segala suruhan Nya.
Dimanakah yang MENGATAKAN IMAN itu tidak memberikan peranan terhadap EMOSI MANUSIA? ATAU mereka sendiri yang gagal MENGURUS EMOSI mereka kerana terlampau TAKSUB dengan PENCAPAIAN dan KEMAHUAN DUNIA?
Jelas AGAMA ISLAM adalah penyelamat bagi Ummat Manusia BAGI mereka yang mahu memahaminya. Keluar daripada HIDUP YANG MEMAKSA. Terimalah DUNIA ini seadanya.
Jangan melihat diri ini sahaja yang paling SUSAH kerana ada lagi yang lebih susah daripada diri kita yang kita tidak ketahuinya.
Binalah KEGEMBIRAAN YANG NYATA,jika benar kita ikut AGAMA.
Sekiranyan tidak jelas nyata IMAN kita ditahap yang masih diduga akan kebenarannya.
Mafhum hadis :
Bergembiralah kalian dan berharaplah terhadap apa yang menggembirakan kalian. Demi Allah, bukanlah kefakiran yang aku takutkan terhadap kalian,namun aku khawatir jika dunia dibentangkan untuk kalian sebagaimana telah dibentangkan bagi orang-orang sebelum kalian. Maka kalian bersaing sebagaimana mereka bersaing, lalu dunia membinasakan kalian sebagaimana membinasakan mereka.
(Muttafaq 'alaih)
Dan tiadalah kehidupan dunia ini, selain dari main-main dan senda gurau belaka. Dan sungguh kampung akhirat itu lebih baik bagi orang-orang yang bertakwa. Maka tidakkah kamu memahaminya?
(Al'An'am : 32)
Wallahua'lam.

No comments:

Powered by Blogger.