DOA ARAFAH

July 19, 2021

 DOA ARAFAH

بِسۡـــــــــمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡـمَـٰنِ ٱلرَّحِـــــــيمِ
ٍ
اَلْحَمْدُ ِللهِ رَبِّ الْعَالَمِيْنَ وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِيْنَ وَلاَ عُدْوَانَ إِلاَّ عَلَى الظَّالِمِيْنَ وَالصَّلاَةُ وَالسَّلاَمُ عَلَى أَشْرَفِ اْلأَنْبِيَاءِ وَالْمُرْسَلِيْنَ وَعَلَى ءَالِهِ وَصَحْبِهِ أَجْمَعِيْن

doa hari arafah


Ya Allah, aku mohon kepadaMu keampunan dan keselamatan dalam urusan agamaku dan duniaku, keluargaku dan hartaku.
Ya Allah , tutupilah aku dari segala yang memalukanku dan tenteramkanlah aku dari rasa takut.
Ya Allah peliharalah aku dari depan dan belakangku, dari kanan dan kiriku serta atasku. Dan aku berlindung dengan keagunganMu dari ancaman yang datang dari arah bawahku.
Ya Allah, sihatkanlah badanku, Ya Allah sihatkanlah pendengaranku. Ya Allah sihatkanlah penglihatanku. Tiada Tuhan yang patut disembah selain Engkau.
Ya Allah, aku berlindung kepadaMu dari kekufuran dan kefakiran serta dari siksa kubur.Tiada Tuhan yang patut disembah selain Engkau.
Ya Allah, Engkaulah Tuhanku. Tiada Tuhan yang patut disembah selain Engkau. Kau ciptakan aku dan aku adalah hambaMu, dan aku tetap pada sumpah dan janjiku kepadaMu sekuat tenagaku. Aku berlindung kepadaMu dari kejahatan yang aku perbuat. Aku datang kepadaMu menyatakan pengakuan akan segala nikmatMu yang Kau limpahkan kepadaku. Dan aku datang kepadaMu mengakui segala dosaku, maka ampunilah aku. Sesungguhnya tiada yang mengampuni dosa kecuali Engkau.
Ya Allah, aku berlindung kepadaMu dari dukacita dan kesusahan. Dan aku berlindung kepadaMu dari kelemahan dan kemalasan, serta dari rasa kedekut dan penakut. Dan aku berlindung kepadaMu dari cengkaman hutang dan penindasan manusia.
Ya Allah, jadikanlah permulaan hari ini kebaikan dan pertengahannya keuntungan serta akhirnya kejayaan. Dan aku mohon kepadaMu kebaikan dunia dan akhirat, wahai Yang Maha Pengasih lebih dari mereka yang berhati kasih.
Ya Allah, aku mohon kepadaMU keredhaan terhadap keputusanMu, kelapangan hidup setelah mati, kenikmatan memandang wajahMu yang mulia, dan kerinduan untuk berjumpa denganMu, tidak dalam kesusahan yang menyedihkan dan tidak dalam ujian yang menyesatkan. Dan aku berlindung kepadaMu dari menganiaya atau dianiaya atau diserang, dan berbuat kesalahan atau dosa yang tidak Engkau ampuni.
Ya Allah, aku berlindung kepadaMu dari kembali ke masa hidup yang terhina.
Ya Allah, tunjukilah aku kepada sebaik-baik perbuatan dan budi pekerti, yang tiada seorang pun dapat menunjukkannya selain Engkau. Dan jauhkanlah aku dari keburukannya, yang tiada seorang pun dapat menjauhkannya selain Engkau.
Ya Allah, perbaikilah untukku agamaku dan lapangkanlah bagiku tempat kediamanku serta berkatilah untukku rezekiku.
Ya Allah, aku berlindung kepadaMu dari keras hati, kelalaian, kehinaan dan kemiskinan. Dan aku berlindung kepadaMu dari kekufuran, kefasikan, perpecahan, dan rasa ingin terkenal dan rasa ingin terpandang. Dan aku berlindung kepadaMu dari tuli, bisu, penyakit kusta dan segala penyakit yang jahat.
Ya Allah, kurniakanlah ketaqwaan pada jiwaku dan sucikanlah ia, kerana Engkaulah sebaik-baik Zat yang menyucikannya, dan Engkaulah Pelindungnya dan Pemiliknya.
Ya Allah, aku berlindung kepadaMu dari ilmu yang tidak bermanafaat, hati yang tidak khusyuk, jiwa yang tidak puas dan doa yang tidak terkabulkan.
Ya Allah, aku berlindung kepadaMu dari kejahatan yang telah aku lakukan dan yang belum aku lakukan, dan aku berlindung kepadaMu dari kejahatan yang telah aku ketahui dan yang belum aku ketahui.
Ya Allah, aku berlindung kepadaMu dari lenyapnya nikmat yang Engkau kurniakan, berubahnya kesihatan yang Engkau anugerahkan, kejutan bencana dariMu, dan segala kemarahanMu.
Ya Allah, aku berlindung kepada Mu dari kehancuran, terjatuh, tenggelam, terbakar dan kesengsaraan masa tua. Dan aku berlindung kepadaMu dari sentuhan syaitan ketika hadirnya maut. Aku berlindung kepadaMU dari kematian kerana gigitan haiwan. Dan aku berlindung kepadaMu dari rasa rakus yang membawa kepada perbuatan jahat.
Ya Allah aku berlindung kepadaMu dari pekerti buruk, perbuatan mungkar, hawa nafsu jahat dan penyakit yang membinasakan. Dan aku berlindung kepadaMu dari cengkaman hutang dan penindasan lawan, serta kegembiraan musuh melihatku.
Ya Allah, perbaikilah untukku agamaku yang merupakan pelindung segala urusanku, dan perbaikilah keadaan duniaku yang merupakan tempat kehidupanku, dan perbaikilah akhiratku yang merupakan tempat kembaliku. Dan jadikanlah hidup ini sebagai tambahan bagiku untuk berbuat segala kebajikan, dan jadikanlah mati sebagai berakhirnya segala kejahatan bagiku.
Tuhanku, bantulah aku, dan jangan dibiarkan diriku tak dipeduli. Menangkanlah aku, dan jangan dibiarkan aku tewas. Tunjukilah aku dan mudahkanlah petunjuk bagiku.
Ya Allah, jadikanlah aku hambaMu yang banyak mengingatiMu, banyak mensyukuri nikmatMu, sangat patuh terhadap perintahmu, selalu merendah diri di hadapanMu dan sentiasa mengadu dan berserah diri kepadaMu.
Tuhanku, terimalah taubatku, sucikanlah dosaku, kabulkanlah doaku, kuatkanlah ingatan ku, tunjukilah hatiku, jujurkanlah perkataanku dan hapuskanlah keburukan hatiku.
Ya Allah, aku mohon kepadaMu ketetapan hati dalam segala urusan, dan keteguhan kehendak menuju kebenaran. Dan aku bermohon supaya dapat mensyukuri nikmatMu dan mengabdikan diri kepadaMu dengan baik. Aku mohon kepadaMu kesucian hati, kejujuran kata. Aku mohon kepadaMu kebaikan yang Engkau ketahui, dan aku berlindung kepadaMu dari kejahatan yang Engkau ketahui, aku memohon keampunan kepadaMu dari segala kejahatanku yang Engkau ketahui, kerana Engkaulah yang mengetahui segala yang ghaib.
Ya Allah, ilhamkanlah petunjuk kepadaku, dan peliharalah aku dari kejahatan diriku sendiri.
Ya Allah , aku mohon kepadaMu agar aku dapat berbuat segala kebajikan dan meninggalkan segala kemungkaran, serta menyintai orang-orang miskin. Dan aku memohon kepadaMu limpahan keampunan dan kerahmatan. Dan aku memohon, apabila Engkau menghendaki untuk menimpakan ujian kepada seluruh hambaMu, agar Engkau pulangkan aku kepadaMu dalam keadaan selamat dari ujian itu.
Ya Allah, aku mohon kepadaMu agar aku dapat mencintaiMu, dan mencintai segala perbuatan yang mendekatkanku menuju cintaMu.
Ya Allah aku mohon kepadaMu sebaik-baik permintaan, sebaik-baik doa, sebaik-baik keuntungan dan sebaik-baik pahala. Tetapkanlah jejakku, beratkanlah timbangan kebaikanku nyatakanlah imanku, tinggikanlah darjatku, terimalah solatku dan ampunilah segala kesalahanku. Dan aku memohon kepadaMu darjat yang tinggi di syurga.
Ya Allah, aku mohon kepadaMu segala pembuka kebaikan, penutupnya dan semua yang mendatangkannya, awalnya dan akhirnya, zahirnya dan batinya, dan aku memohon darjat yang tinggi di syurga.
Ya Allah, aku memohon kepadaMu agar Kau tinggikan namaku, Kau hapuskan dosaku, Kau sucikan hatiku dan Kau pelihara maruahku serta Kau ampuni dosaku. Dan aku memohon darjat yang tinggi di syurga.
Ya Allah, aku memohon kepadaMu agar Kau limpahkan keberkatan pada pendengaranku, penglihatanku, jiwaku, tubuh dan budi pekertiku serta pada keluargaku, hidupku dan amal perbuatanku. Dan terimalah segala amal kebajikanku. Dan aku memohon kepadaMu darjat yang tinggi di syurga.
Ya Allah, aku berlindung kepadaMu dari beratnya ujian, pedihnya kesengsaraan, buruknya keputusan dan kegembiraan musuh melihatku.
Ya Allah, yang mengendalikan semua hati, tetapkanlah hatiku di atas agamaMu.
Ya Allah, yang mengarahkan semua hati dan penglihatan, arahkanlah hati kami untuk taat kepadaMu.
Ya Allah, tambahkanlah kebaikan kepada kami, dan janganlah Kau kurangi, muliakanlah kami, dan janganlah Kau jadikan kami manusia terhina, kurniakanlah kami segala pemberianMu, dan janganlah Kau putuskan kami dari pemberianMu, utamakanlah kami dan janganlah Kau abaikan kami.
Ya Allah, baikkanlah kesudahan segala urusan kami, dan lindungilah kami dari kehinaan hidup di dunia dan siksa hidup di akhirat.
Ya Allah, kurniakanlah kepada kami rasa takut kepadaMu yang dapat menghalangiku dari berbuat dosa. Dan kurniakanlah kami ketaatan kepadaMu yang dapat menyampaikan kami ke dalam syurgaMu. Dan kurniakanlah kami keyakinan hati yang dapat meringankan kami dari pelbagai ujian dunia. Limpahkanlah kepada kami kenikmatan pada pendengaran kami, penglihatan kami dan kekuatan kami selama kami hidup, dan jadikanlah semua itu pewaris dari kami. Jadikanlah balas dendam kami hanya kepada orang-orang yang menganiaya kami, dan menangkanlah kami terhadap orang-orang yang memusuhi kami. Janganlah Engkau jadikan dunia ini puncak tujuan kami, dan batas pengetahuan kami. Janganlah Engkau jadikan cubaan kami dalam agama kami. Dan janganlah Kau beri kekuasaan kepada orang-orang yang tidak takut kepadaMu dan tidak mengasihi kami, hanya kerana dosa-dosa kami.
Ya Allah, aku memohon kepadaMu segala yang mendatangkan rahmatMu dan segala yang menimbulkan keampunanMu, ku mohon keuntungan dari segala kebajikan, keselamatan dari segala kejahatan, dan keberuntungan memperoleh syurga serta keselamatan dari api neraka.
Ya Allah, janganlah Kau biarkan pada diri kami satu dosa pun melainkan Kau ampuni, dan janganlah Kau biarkan suatu kekurangan melainkan Kau tutupi, janganlah Kau biarkan suatu kesusahan melainkan Kau bukakan jalan keluar, janganlah Kau biarkan suatu hutang melainkan Kau lunaskan, dan janganlah Kau biarkan suatu hajat duniawi dan ukhrawi yang Engkau redhai dan baik bagi kami melainkan Kau penuhi, wahai Yang Maha Pengasih lebih dari mereka yang berhati kasih.
Ya Allah, aku mohon kepadaMu rahmat dariMu, yang dengannya Kau tunjuki hatiku, dengannya Kau satukan segala perkaraku, denganya Kau kumpulkan urusan-urusanku yang berselerak, denganya Kau pelihara diriku diwaktu aku susah, dengannya Kau angkat darjatku diwaktu aku senang, dengannya Kau cerahkan wajahku, dengannya Kau sucikan perbuatanku, dengannya Kau ilhamkan kepada ku jalanku yang terang, dengannya Kau hindarkan diriku dari segala dugaan dan dengannya Kau pelihara diriku dari segala kejahatan.
Ya Allah, aku mohon kepadaMu kemenangan di hari penentuan (qiamat), kehidupan sebagaimana kehidupan orang-orang yang bahagia, martabat sebagaimana martabat para syuhada dan hidup bersama para nabi serta kemenangan terhadap musuh-musuh.
Ya Allah, aku mohon kepadaMu kebenaran dalam iman, keimanan dalam budi pekerti, kejayaan yang disertakan kebahagiaan, limpahan rahmat dan keselamatan serta ampunan dan keredhaan dariMu.
Ya Allah, aku mohon kepadaMu kesihatan, kesucian jiwa, pekerti yang baik, dan keredhaan hati menghadapi takdir.
Ya Allah, aku berlindung kepadaMu dari kejahatan diriku dan dari kejahatan setiap yang melata di atas bumi yang hanya Engkau lah Penentunya. Sesungguhnya Tuhanku selalu berada di jalan yang lurus.
Ya Allah, sesungguhnya Engkau Maha Mendengar apa yang kuperkatakan, Melihat tempat ku berada, Mengetahui yang rahsia dan yang nyata dariku, dan tiada suatupun dari keadaanku yang luput dari pengetahuanMu.
Aku ini hambaMu yang hina lagi kekurangan, yang mengharapkan pertolongan dan perlindungan, yang cemas dan takut, serta mengakui segala dosa di hadapanMu. Aku mohon kepadaMu sebagai orang miskin yang meminta-minta, aku tunduk di hadapanMu sebagai orang yang berdosa lagi hina, dan aku menadahkan doa sebagai orang yang ketakutan dalam bahaya, sebagai orang yang patuh, tunduk dan takluk di hadapanMu.
Semoga selawat dan salam senantiasa dilimpahkan kepada junjungan kita Nabi Muhammad s.a.w, kepada keluarga dan para sahabatnya.
Segala puji pujian hanya untukMu Ya Allah.
رَبَّنَا ظَلَمْنَا أَنْفُسَنَا وَإِنْ لَّمْ تَغْفِرْلَنَا وَتَرْحَمْنَا لَنَكُوْنَنَّ مِنَ الْخَاسِرِيْنَ
رَبَّنَا ءَاتِنَا فِى الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِى اْلآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ
وَصَلَّى الله ُعَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى ءَالِهِ وَصَحْبِهِ وَسَلَّمَ
وَالْحَمْدُ ِللهِ رَبِّ الْعَالَمِيْنَ.
آمِّيْنَ, آمِّيْن, آمِّيْن,َ يا رَبَّ الْعَالَمِيْن

sumber : fb

Ustaz Sharhan Shafie

2 comments:

Powered by Blogger.