TUNTUTAN IBADAT KORBAN BAGI YANG MAMPU

July 09, 2021

 TUNTUTAN IBADAT KORBAN BAGI YANG MAMPU 

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَنْ وَجَدَ سَعَةً فَلَمْ يُضَحِّ فَلَا يَقْرَبَنَّ مُصَلَّانَا.


Daripada Abi Hurairah RA, telah bersabda Rasulullah SAW: "Sesiapa yang ada kelapangan belanja tetapi tidak melakukan korban, maka janganlah dia menghampiri masjid kami." 

  -- (Musnad Ahmad No: 7924) Status: Isnad Hasan.

Tasbih Fatimah @ Zikir Fatimah 

Allah Ya Baarik

TUNTUTAN IBADAT KORBAN BAGI YANG MAMPU  hukum korban siapa perlu korban amalan terbaik yang Allah suka  korban di dunia balasan di akhirat


PENGAJARAN:


1.  Ibadah korban sebagai tanda bersyukur di atas segala nikmat yang kita perolehi. 


2.  Orang yang berkemampuan tetapi tidak melaksanakan ibadah korban seolah-olahnya tidak layak mendatangi masjid untuk melaksanakan ibadat solat.


3.  Dalam Mazhab Syafie, kelapangan belanja bermaksud seseorang yang mempunyai wang untuk membeli binatang korban, yang lebih daripada keperluannya dan keperluan mereka yang berada di bawah tanggungannya pada hari raya dan hari-hari tasyrik (10, 11, 12 dan 13 Zulhijjah). 


4.  Dalam Mazhab Hambali pula, kelapangan belanja ialah mereka yang dapat membeli harga korban walaupun secara meminjam atau berhutang, dan hutang itu mampu dijelaskan.


5.  Imam Malik berkata:

“Saya tidak suka terhadap seseorang yang mampu untuk menyembelih binatang (korban) lalu dia meninggalkannya (tidak melakukannya).” 

  -- (Lihat: الموطأ 2/38. Imam Malik. Syarah al-Muwatha: Tanwir al-Hawalik).


Hari Raya Korban semakin menghampiri kita. Berusaha kita untuk melaksanakan ibadat korban agar ia menjadi penghapus kepada dosa-dosa kita dan memberi kelegaan khususnya kepada fakir miskin dan kegembiraan jiran tetangga.


Sabda Nabi SAW:


.‎بَلِّغُوا عَنِّى وَلَوْ آيَةً


"Sampaikanlah daripadaku walaupun dengan satu ayat❗"

  -- (HR Al-Bukhari).

 1 HADIS  1 HARI 

No comments:

Powered by Blogger.