7 Anggota Jangan Tutup semasa Solat

May 17, 2019

Sujud seorang hamba semasa Solat bersama 7 Anggota Badan

Mungkin ada yang dah tahu dan mungkin juga ada yang belum tahu, Tak pe selagi kita bernafas jangan pernah putus asa dan berhenti untuk mencari ilmu. Disini miza share apa yang miza peroleh dari video Almarhum Ustaz Hassan Din Al Hafiz yang di kongsikan oleh group surau Taman. sama sama kita perbaiki mana yang kita kurang dan salah.  Semoga solat kita di terima dan menjadi bekalan di sana InsyAllah.


7 Anggota Jangan Tutup semasa Solat 1- Dahi   2- Dua Tapak Tangan   3- Dua Lutut  4- Dua Tapak Kaki anggota sujud hukum tak sah solat Neraka wail siapa penghuni neraka wail Almarhum Ustaz Hassan Din Al Hafiz
7 Anggota Jangan Tutup semasa Solat


7 Anggota Jangan Tutup semasa Solat

1- Dahi 
2- Dua Tapak Tangan 
3- Dua Lutut
4- Dua Tapak Kaki ( perut jejari kaki, bila kelima-lima jejari kaki di tekan kuat sehingga orang belakang tak nampak jari kaki kita )

sujud tak sempurna maka 1 rukun dalam solat tak sempurna, makanya solat itu tidak sempurna dan tidak sah

Neraka wail bagi orang-orang yang solat hanya kerna tidak sah 1 rukun dalam solat. 

Sebenarnya neraka yang bernama ‘Wail’ itu disediakan untuk mereka yang lalai menyempurnakan sembahyang (fardhu). Hal ini sebagaimana yang disebutkan oleh Allah S.w.t yang bermaksud, “Maka Wail lah (balasannya) bagi orang yang sembahyang.” Ayat 4. Dan seterusnya Allah menjelaskan ; “Iaitu mereka yang berkeadaan lalai daripada menunaikan sembahyang.”  Al ma’un : ayat 5.

 
Disebutkan; kerana sembahyang yang sempurna adalah menjadi tiang agama, maka dengan ketiadaannya segala amal ibadat yang lain akan menjadi sia-sia disebabkan tiada asasnya. (Oleh yang demikian sunat bersembahyang di awal waktunya.) Pimpinan Ar Rahman : 1734.

No comments:

Powered by Blogger.