Hikmah Lupa

March 16, 2018

Hikmah Lupa 


Tular 2 hari kebelakangan ne isu Bayi 2 tahun mati dalam kereta ibu.  Miza tak sokong mana-mana pihak dan tak nak komen apa-apa pasal Ibu tersebut. Walaupun ramai yang marah dan bermacam-macam komen lagi miza baca di media sosial ada yang bagi sokongan ada juga yang menghentam Ibu tersebut. Hikmah Lupa 

Kenagan Terindah  
Minyak Ikan Terbaik 
Hikmah Lupa

 Hikmah Lupa


Apa pun terjadi sudah terjadi dan sebagai orang islam kita kena percaya Qada dan Qadar. Setiap yang berlaku dah tertulis tak terlewat walau sesaat. Hikmah Lupa 

Lupa ini bukan penyakit buat-buat orang cakap berlakon. Ianya secara semula jadi. Manusia itu sifat nya tidak sempurna. Bak kata DR M melayu mudah lupa. eh.. eh ok gurau jew.

Cuba kita semua ingat balik mesti diantara kita pernah menghadapi kematian insan tersayang, tak kisah siapa mak, ayah, adik, abang, boyfriend ke girlfriend kew atau pun binatang kesayang. Boleh banyangkan situasi pada masa tersebut menghadapi berita kematian.

Air mata berjujuran sampai bengkak mata, hingus pun meleleh-leleh, burukan muka bila di lihat pada cermin. Walaupun boleh senyum senyum yang di beri nampak tak berseri kelat semcam. Tapi tempoh kemurungan ini tidak berpanjangan.

Dua tiga bulan atau setahun selepas itu kita mampu tersenyum lebar sampai teliga, bahagia hadir dan boleh pergi kemana sahaja dengan gembira macam tak ada apa-apa yang berlaku. 

Nampak tak HIKMAH LUPA yang ALLAH bagi pada kita sampai kita terlupa suatu ketika dahulu kita pernah kehilangan insan tersayang. 

Jadi apa sahaja yang terjadi si sekelilig kita ambil ikhtibar. Jangan suka-suka label kan orang adalah lebih baik kita sedekah kan Al-Fatihah untuk diri sendiri.

5 comments:

  1. Setuju tu. Sudah menjadi asbab kematian si kecil atas kelupaan ibunya. Terima sebagai qada & qadar dari Allah SWT.

    ReplyDelete
  2. apa-apapun doakan yang baik2 kan untuk semua

    ReplyDelete
  3. Tak setuju dengan netizen yang mengecam ibu itu.. Kesian dia.. Patutnya kita bagi sokongan pada dia.. Bukannya dia saja-saja lupa.. Beban hidup sekarang, lain macam.. Cubalah letakkan diri kita di tempat ibu itu.. sedih tau.. Semoga ibu itu kuat melalui ujian ini..

    ReplyDelete
  4. Kena sentiasa tajamkan kinda dan jangan asyik main hp semasa keluar kereta

    ReplyDelete

Powered by Blogger.